ALKMAAR- AZ organiseerde afgelopen woensdag opnieuw een succesvol Business Seminar. Algemeen Directeur Merijn Zeeman en auteur van de internationale bestseller ‘Legacy’ James Kerr deelden hun inzichten over het bouwen aan een bedrijfscultuur op basis van leiderschap, eigenaarschap en verantwoordelijkheid.
Het AZ Business Seminar, met ruim 300 bezoekers het grootste tot dusver, werd door dagvoorzitter Marlon Braakman afgetrapt in de Georg Kessler Lounge. Hij introduceerde allereerst het AZ Businessnetwerk samen met business aanvoerder Jeroen Haanstra en partnership manager Rick Buts, alvorens het onderwerp te introduceren en in gesprek te gaan met de sponsor van het seminar, Hallo.
De aftrap met Merijn Zeeman
De dag werd afgetrapt door Merijn Zeeman, Algemeen Directeur van AZ. Hij vertelde de zaal allereerst over de manier waarop hij wielerploeg Team Jumbo Visma (later: Visma-Lease a Bike) wist te transformeren van een onsuccesvolle ploeg met een slechte cultuur, tot een ploeg die geschiedenis wist te schrijven door als allereerste team ooit in één jaar drie grote rondes te winnen.
Om de prestaties op sportief vlak te verbeteren, moest eerst worden gekeken naar de bedrijfscultuur, benadrukte Zeeman. “We hebben gesprekken gevoerd met alle mensen zodat we konden achterhalen waar de frustraties lagen en wat de problemen waren. De volgende stap was om te kijken hoe we het dan wél moesten gaan doen. We wilden mensen laten begrijpen dat zíj het team konden veranderen en beter konden maken. Als je succesvol wilt zijn, dan moet het succes van iedereen zijn”, legde Zeeman uit. Met de komst van Zeeman naar AZ is de Alkmaarse club een soortgelijk proces begonnen, waarbij de nadruk ligt op het bouwen aan de bedrijfscultuur. Met daarbij als doel om succesvoller te worden en als club te blijven onderscheiden van concurrenten.
Dinerbuffet in de pauze
Na het eerste deel verplaatste de zaal zich een verdieping lager, waar in de Kees Kist Lounge een buffetdiner voor alle gasten klaarstond en iedereen aan de aan hem of haar toegewezen tafel plaats kon nemen. Deze tafelindeling gaf hun meteen de mogelijkheid om tijdens het eten nieuwe contacten te leggen en hun zakelijke netwerk uit te breiden.
De tweede helft met James Kerr
De volgende spreker was speciaal overgevlogen om aanwezig te zijn bij het AZ Business Seminar. James Kerr, schrijver van de wereldwijde bestseller ‘Legacy’, nam de mensen mee in zijn ervaringen met het Nieuw-Zeelandse rugbyteam All Blacks, één van de beste sportteams allertijden en geroemd om hun consistente, exceptionele prestaties. Kerr volgde het team over een langere periode en was in staat de kernwaarden en identiteit van de ploeg bloot te leggen die de basis vormen voor die prestaties.
Volgens Kerr kunnen er veel lessen worden getrokken uit de werkwijzen van de All Blacks. Hij stelt dat cultuur gelijkstaat aan gedrag en dat binnen een organisatie een cultuur geschept dient te worden waarin iedereen kan groeien en verantwoordelijkheid kan nemen. Ook benadrukte hij dat rituelen, groepsgevoel en menselijke connectie een organisatie krachtig maken en in staat stellen het hoogst haalbare te bereiken.
De derde helft
Na afloop werd de Dusseldorp BMW Lounge opengesteld voor een borrel, waar alle aanwezigen konden netwerken onder het genot van een drankje en een hapje. Ook ging niemand met lege handen naar huis. Los van de opgedane inspiratie, kennis en contacten, ontvingen alle bezoekers namelijk een kopie van het boek Legacy om mee naar huis te nemen. "Ik hoop dat ik hiervan iets kan toepassen in mijn eigen bedrijf, dat zou heel mooi zijn. Het is vooral belangrijk is om van de mens uit te gaan om een betere cultuur kunt creëren", sluit Arne van Hoorn van Kobalt Digital af.