ALKMAAR- Ontwikkelen, netwerken & fun. Dat zijn de drie pijlers van AZ Business. Hier draait het om meer dan alleen voetbal, het is dé plek waar ondernemers uit de regio samenkomen om relaties met elkaar op te bouwen. AZ Media sprak met de vijf aanvoerders van AZ Business – Peter Koonen, Jeroen Haanstra, Lisette Untied, Mandy Duijvelshoff en Jesper van Langen – die AZ Business naar een hoger niveau tillen door maandelijks te sparren met AZ en vanuit hun perspectief als ondernemer meedenken over de behoefte van de ondernemers uit het netwerk.
''AZ Business is met afstand het grootste netwerk boven het Noordzeekanaal'', begint Jeroen Haanstra, oprichter van AmbitieHuis en sinds de oprichting van AZ Business aanvoerder van de Business Club. ''Veel mensen associëren AZ Business met voetbal kijken en een biertje drinken, maar voor mij is dat het minst belangrijk. Als ondernemer kijk ik juist naar het netwerk en wat ik kan leren van anderen. Dus ook als je niet van voetbal houdt, is dit nog steeds de meest waardevolle netwerkclub in de hele regio''.
De diversiteit binnen het netwerk is volgens Peter Koonen, commercieel directeur bij Gradient, een van de grootste sterke punten. "Je vindt hier allerlei verschillende typen bedrijven, omdat het zo'n groot netwerk is. Je ziet grote partijen zoals AFAS, maar ook familiebedrijven, ambitieuze eenpitters en startups. Daarnaast zijn er ook meer gevestigde mkb-bedrijven. Bij elk event ontmoet je weer nieuwe mensen. Ik ben nu voor het derde jaar aanvoerder, maar bij ieder evenement breid ik mijn netwerk verder uit. Die laagdrempeligheid en toegankelijkheid maken het ontzettend leuk."
Eén van de belangrijkste onderdelen voor de aanvoerders van AZ Business is het netwerken op de vele evenementen die worden georganiseerd. ''Het laatste seminar met Erik Scherder als spreker vond ik echt geweldig'', vertelt Lisette Untied, projectcoördinator bij MEE & de Wering, ''Er waren zo veel mensen aanwezig die het allemaal fantastisch vonden. Dat is precies waar het om draait: AZ Businessleden inspireren en helpen zich verder te ontwikkelen.''
Ook het jaarlijkse Captains Dinner wordt geroemd door Mandy Duijvelshoff, marketing manager bij Hart van Noord-Holland regio- en stadsmarketing: “Tijdens het vijfgangendiner voorafgaand aan de wedstrijd wordt er volop genetwerkt. Met vragen op tafel en wisselende zitplaatsen na elke gang ga je écht de diepte in en leer je elkaar heel goed kennen." Vanwege het succes van de eerste editie hebben we inmiddels een tweede Captains Dinner georganiseerd.
Naast kennis delen en netwerken is ook plezier een belangrijke pijler binnen de AZ Businessclub. Er worden sportieve activiteiten georganiseerd, zoals padellen, golfen, voetballen in het AFAS Stadion en footgolf met de selectie van AZ. "Dat is niet alleen leuk, maar ook geweldig voor teambuilding binnen je eigen organisatie," vertelt Jesper van Langen, oprichter en managing director bij Filmmacht. Zo is er aan het einde van het seizoen de AZ Business-netwerkcup, waar bedrijven in het AFAS Stadion tegen elkaar strijden. Daarnaast worden er ook bedrijfsbezoeken georganiseerd en kunnen leden meereizen naar Europese uitwedstrijden van AZ. Deze ervaringen dragen niet alleen bij aan het plezier, maar ook aan het uitbreiden van het netwerk en het versterken van zakelijke connecties.
Samen zorgen zij ervoor dat AZ Business een dynamisch netwerk blijft, waar ondernemers niet alleen groeien, maar ook inspiratie en waardevolle connecties opdoen. Meer weten? Spreek één van de aanvoerders aan tijdens de wedstrijden of evenementen, of kom hier in contact.